Amikor kommunikálunk előfordul, hogy a mondandónk egyáltalán nem úgy megy át, ahogyan szerettük volna, ebből akár félreértés, sértődés is kialakulhat. Ilyenkor bánkódunk, hogy bárcsak másképp fogalmaztam volna, vagy jobb lett volna, ha nem szólok egy szót sem és van, amikor éppen azt sajnáljuk, hogy semmit nem mondtunk, és utólag érezzük, hogy bizony kellett volna.
Ezeket a problémákat segít elkerülni az asszertív kommunikáció. Bizonyára többször is találkoztunk már a kifejezéssel egy újságcikkben, tréningen, önismereti témájú könyvben vagy egy álláshirdetés elvárásai között.
A passzív kommunikátor
Van, akit csak passzív kommunikátorként említ a szaknyelv, aki behúzott nyakkal várja, hogy a nagy hangon szónokló, a saját nézőpontjával mindenki mást lehengerlő agresszív kollega döntsön helyette, anélkül, hogy az ő véleményét megkérdezte volna vagy az adott kérdéssel kapcsolatos érzelmeit figyelembe vette volna.
Vajon mi a megoldása egy ilyen szituációnak? Mi az, amit tehet ilyenkor egy asszertív kommunikációban jártas személy?
Először is megfelelő stílusban megosztaná a többiekkel a saját nézőpontját és megkérdezné, a többi érintett mit gondol erről. Mi az, amiben egyetértenek és mi az, amiben különböző álláspontra helyezkednek. Mindezt higgadtan, a hangját fel nem emelve és semelyik résztvevőt nem minősítve. Ezt összefoglalva asszertív kommunikációnak nevezzük, úgy képviselve a saját nézőpontjainkat, hogy eközben minden más éritettét is figyelembe vesszük.
Asszertív higgadt önérvényesítés amikor:
- a saját érdekeink érvényesítése mellett a másik félét is elfogadjuk
- hajlandóak vagyunk ránézni a konfliktus valódi okaira
- együttműködők vagyunk a megoldás felé vezető úton a többi résztvevővel
Az asszertív kommunikáció könnyen elsajátítható akár asszertivitás tréning keretében is. Azok számára kik eddig nem használták vannak szokatlan elemei, mégis ajánlatos mindenki számára, mert az összes emberi kapcsolatunkban profitálhatunk belőle a munkában és a magánéletben egyaránt.
Könnyen felmérhetjük, hogy a mi kommunikációnk vajon tartalmazza-e az együttműködő kommunikáció elemeit. Nézzünk, rá hogyan üzenünk a környezetünknek. Ezek Te-üzenetek, amelyekben a környezetünkben lévők megtudhatják, mit rontanak el és mit nem tartunk elfogadhatónak a viselkedésében? Vagy Én-üzenetek, amelyekben arról tudhat, meg többet az üzenet fogadója hogyan érezzük magunkat és mit jelent számunkra az adott helyzet.
Te üzenetek
Az asszertív kommunikáció lényege a Te-üzenetek, Én üzenetekre való lecserélése ezzel biztosítva a beszélgetőpartnerünk számára, hogy biztonságban legyen. Nem kényszerítjük őt se arra, hogy védekeznie, sem arra hogy támadnia kelljen.
Egy hétköznapi példa: A párunk felé elvárás az anyukájától, hogy náluk kell ebédelni vasárnaponként, ami persze a számunkra nem komfortos akkor, sem ha vele tartunk és akkor, sem ha nélkülünk megy. Emiatt közös programok kútba esnek, ami miatt bosszúsak leszünk.
Miért kell minden vasárnap az anyádnál ebédelni? Unom, hogy sehová nem mehetünk emiatt!
Természetes, hogy ezzel megbántjuk a párunkat és azt gondoljuk bárcsak meg sem szólaltam volna, vagy bárcsak másképp mondtam volna. Ha van a tarsolyunkban néhány asszertív eszköz, akkor mindezt sokkal kellemesebben és békésebben el tudjuk intézni, úgy hogy a tartalom nem fog változni: azt szeretnénk, hogy a párunk velünk ebédeljen.
„Rossz érzés nekem, hogy az anyukádnál ebédelsz, mert fontos nekem a veled töltött idő, és ha én is jövök, akkor sem vagyunk kettesben. Most is nagyon készültem, hogy együtt elmegyünk kirándulni és azzal, hogy ezt elhalasztjuk, úgy érzem nincs kedved velem kettesben lenni és nem élvezed a közös programjainkat. Szeretném, ha gyakrabban lenne közös időtöltésünk, én nagyon örülnék neki.”
Az asszertív kommunikáció megkönnyíti az életünket
Ez kezdetben nehézkesnek tűnhet, de meg fogjuk, tapasztalni mennyivel könnyebb megoldások születhetek kényelmetlen helyzetekben és egyre tudatosabban fogjuk választani az asszertív kommunikáció eszközeit. Kerülőutak nélkül, higgadtan tudunk majd beszélni az érzéseinkről és erre könnyen módot tudunk adni a másik fél számára is. Nem okoz majd gondot az, sem ha az igényeinket kell, kifejezni vagy visszajelzést kell adni akár a munkában akár magánéletben.
Az asszertivitás tréning eredményeképpen a résztvevők képessé válnak magabiztosan használni a tanult eszközöket, képviselve a saját érdekeiket, ezzel egyidőben az ügyfelek, munkatársak, családtagok igényeire is figyelve. Ezzel párhuzamosan növekedhet a munkahelyi teljesítmény és hatékonyság és családi kapcsolatokban is nagyobb harmónia lesz jellemző.