+36-30-123456789 christina.kulcsar@gmail.com

Munkahelyi konfliktuskezelés

Mindenki számára gondot okoz higgadtnak maradni, amikor konfliktushelyzetbe kerülünk. Ha engedjük, hogy elragadjanak, az indulatjaink akkor könnyen rossz megoldásra juthatunk és tovább ronthatjuk a kialakult helyzetet, sőt akár az állunkat is elveszíthetjük egy nem a helyén kezelt munkahelyi konfliktus miatt.

Megoldás, mint mindig itt is van, amellyel meg lehet, oldani illetve el lehet kerülni amunkahelyi drámákat legyen szó egy munkatárssal vagy a főnökünkkel támadt nézeteltérésről.
A konfliktusok lehetnek az emberi kapcsolatokon alapulók illetve a teljesítménnyel összefüggők.

Az emberi kapcsolatokon alapuló nézeteltérés különböző személyiség típusok különböző nézőpontjai miatt alakulnak ki, akik valamilyen közös munkán dolgoznak. Ilyenkor apróságok is összeütközéshez vezethetnek még olyan munkatársak között is, akik egyébként respektálják egymást. Bármi is a vita forrása a csapat munkáját mindenképpen lassítja és akadályozza, ezért megoldás után kiált.

A teljesítményalapú konfliktusról akkor beszélünk, ha az elvárt eredményt nem tudják összehangolni a munkaadó illetve a munkavállaló. A csapatmunka során gyakran akad egy gyengébb láncszem, aki úgy áll a munkához, hogy más is könnyen odaférhessen.

Akadnak olyan ügyvezetők, akik betarthatatlan határidőket szabnak, ami szintén magában hordozza a nézeteltérés keletkezésének csíráját. A teljesítményalapú konfliktus esetében gyakori a hibáztatás és az egymásra mutogatás, ami minden érintett számára kényelmetlen és frusztráló. Nem könnyű határidőre, hibátlanul teljesíteni az elvárásokat, ha a két fél nem tud nyíltan kommunikálni egymással. A megoldáshoz vezető úton az első lépés megoldani milyen típusú nézeteltéréstől szenvedünk.

Konfliktusmegoldás a munkatársakkal

Amikor az indulatok elszabadulnak, úgy érezhetjük, nem lehet megoldást találni. Érdemes egy pillanatra megállni és időt adni magunknak, hogy lehiggadhassunk. Pár perc séta vagy egy pohár víz segítségével nyerhetünk egy kis időt, amit nagyon elhúzni sem érdemes, mert minél előbb megoldjuk a kellemetlenséget annál jobb.

A tiszteletlen beszédet kerüljük, amellett hogy a megoldáshoz biztos, hogy nem segít, hozzá még mélyítheti a nehézséget és fokozhatja a másik félben lévő haragot. Amikor készen állunk rá, hogy szembe nézzünk a gonddal és elinduljunk a megoldás útján első lépésként nézzünk rá hogy személyiség alapú vagy teljesítmény alapú-e a konfliktus.

Ha személyiség alapú, akkor a kommunikációnk legyen tiszteletteljes és türelemmel átitatott. Ha éreztetjük vele, hogy elismerjük a személyét azzal már közelebb kerültünk a nézeteltérés elsimításához.

Ha teljesítményen alapuló, akkor sorra kell vennünk azokat a lehetőségeket és folyamatokat, amelyek kiküszöbölik a jövőben a problémát.

Hallgassuk meg figyelmesen a munkatársunk nézőpontjait! Ha indokoltnak látjuk, akkor vonjunk be kívülálló kollegát, aki segíti a kommunikációt. Erre akkor van szükség, ha a felek már nem képesek egymást végig hallgatni, minduntalan egymás szavába vágnak. Érjük el, hogy mindig csak az egyik fél beszéljen, így mindenki meg tudja őrizni a nyugalmát.

A tiszteletlenség, a másik fél sértegetése vagy a könyörgés nem vezet eredményre. A helyzetre és a megoldásra összpontosítsunk ne a másik fél személyiségére. Szorítkozzunk a tényekre és kerüljük az általánosságokat. Kerüljük a vádaskodást és Vállajuk a saját felelősségünket a sztoriban.

Keressük meg azokat a pontokat, amelyekben egyetértünk és azokat, amelyekben nem és összegezzük az eredményt. Ahol különböző a véleményünk arra megoldást kell találnunk. Ezeket vizsgáljuk meg minél részletesebben és ahol indokolt kössünk kompromisszumokat.

Állítsunk fel prioritást a nézeteltérést okozó esetekben és stratégiai szemmel végig gondolva eszközöljünk javításokat.
Készítsünk a tervet a jövőre nézve, hogyan kezeljük ezeket a helyzeteket. Tájékoztassuk a történésről és a megoldásról a HR-es munkatársat és az ügyvezetőnket. Ezzel biztosítjuk a pozitív megítélésünket a menedzsment szemében.

 

Konfliktuskezelés a menedzserrel

A menedzserrel való konfliktuskezelés magában hordozza annak lehetőségét is, hogy ha nem sikerül megtalálni a minden résztvevő számára elfogadható megoldást, elköszönhetünk az állásunktól.
Van néhány elvárás ezekben a helyzetekben:
Beszéljen a munkavállalóval a problémáról
Amennyiben nem születik megoldás adjon szóbeli vagy írásbeli figyelmeztetést

A kívánt eredmény elmaradása esetén újabb figyelmeztetés majd felfüggesztés illetve a munkaviszony megszüntetése lehet a következmény.

Itt is nagyon fontos tisztázni, hogy kapcsolat vagy teljesítményalapú-e a nézeteltérés. Győződjünk meg róla pontosan definiáltuk-e a teljesítménnyel kapcsolatos elvárásokat. Vegyünk sorra minden olyan tényezőt, amelyek az útjában állnak a célunk elérésének.
Ismerjük el, hogy a vezetőnk valóban dolgozni akar a helyzet megoldásán. Egy új munkatársat felvenni, betanítani és tovább képezni költséges dolog és az ügyvezetőt minősíti, hogy meg tudja-e tartani a dolgozóit. Tény, hogy mindkét fél érdeke, hogy a munkavállaló maradjon a cég dolgozója és a munkakapcsolat pozitív legyen.

A megoldás megtalálásához itt is nagyon fontos a pontos megfogalmazás. Fogalmazzunk meg pontosan a konkrét eseményt és a résztvevők reakcióit. Kerüljük azokat a kifejezéseket, amelyek az ügyvezető személyiségével vannak összefüggésben.
Elsősorban szakemberek vagyunk, akik egy másik szakemberrel együtt megold egy szakmai kérdést. A kommunikációnk ennek megfelelő legyen.

A cél eljutni egy minden résztvevő számára megfelelő megoldáshoz. Fogalmazzuk meg pontosan az elvárásainkat. Mi az, amin változtatnunk kell a jövőben a konfliktusok elkerülésére. Összegezzük azokat a lépéseket, amelyeket meg kell tennünk a harmonikus munkakapcsolat érdekében.

Kell-e változtatnunk a továbbiakban? Ha igen akkor pontosan mit?

Győződjünk meg róla értjük-e a lépéseket, amelyeket nekünk és/vagy a főnökünk meg kell tenni ahhoz, hogy a jövőben gördülékenyebben menjenek a dolgaink és a kapcsolatunk kiegyensúlyozott legyen. Ahhoz hogy a megoldás megszülethessen az elvárások legyenek egyértelműek.

A mindennapi konfliktushelyzetek megteremtődése természetes, az a fontos hogy mindig szülessen hatékony és gyors megoldásuk.