A tréning olyan interaktív kiscsoportos képzési forma, ahol a készség és/vagy tudásfejlesztésen van a hangsúly, a cél a hozzáállás vagy attitűd megváltoztatása. Jellemzően védett környezetben zajlanak, felépített gyakorlatokon keresztül, tapasztalati tanulást tesznek lehetővé a folyamatba beépítve a résztvevők visszajelzéseit is.
A tréning az egyik leghatékonyabb tanulási forma
A tréning a tapasztalatok szerint a leghatékonyabb tanulási módszer, mert a résztvevők az anyag 90%-ára is képesek emlékezni, ha az valamilyen cselekvéshez kötődik. A csupán olvasott anyagnak pedig mindössze 10%-a, a hallott anyag 20%-a, a látott anyag 30%-a, a látott és hallott anyag 50%-, a kimondott anyag 70%-a mard meg az emlékezetünkben. Forrás: Weiss, 1995 In: Bodnár, 2013 idézi Benyovszky, 2016)
A tapasztalati tanulás a viselkedésváltozás kulcseleme. David Kolb négy tanulási stílust különböztet meg ami egy négylépéses tanulási cikluson alapszik. Ezeket tréningciklusnak is szokás nevezni, amely azonnali, konkrét tapasztalatok alapját képezik a megfigyeléseknek. A tanulási ciklus bármely módban elkezdhető. A holisztikus tanulási, tapasztalási folyamathoz az igazán eredményessé válni kívánók mind a négy módot használják.
A konkrét tapasztalási szakaszban a résztvevő közvetett tapasztalatot szerez a tudásanyaggal. A reflektív, megfigyelési szakaszban a résztvevő felidézi a tapasztalatot, hogy elmélyítse azt.
Az absztrakt koncepció szakaszában új nézőpontot hoz létre vagy összeköti a tanultakat egy szélesebb elmélettel. Az aktív megtapasztalás időszakában a résztvevő új ötleteket és viselkedést próbál ki.
Gyakorlatban alkalmazható tudást ad
Tréninghelyzetben mindez akkor működik gördülékenyen, ha a résztvevő felismeri hogyan tudja alkalmazni a tanultakat a gyakorlatban különböző munkahelyi környezetben éles helyzetekben. Ennek megkönnyítésére a tréning részei a szimulációs gyakorlatok, ami remek lehetőséget kínál a tapasztalatszerzésre. Ez garantálja a későbbiekben a viselkedésszintű tudást. A gyakorlatok után a tréning résztvevői azonnali visszajelzést kapnak a teljesítményükkel kapcsolatosan, így a változás könnyebben beépül.
A tréningmódszerek széles palettán mozognak. Igen népszerűek a reziliencia tréning, kommunikációs tréning, asszertivitás tréning vagy a DISC tréning.
A tréning kiválasztása előtt érdemes feltenni az alábbi kérdéseket:
- A szervezetfejlesztés melyik területén kívánunk dolgozni?
- Mi a célja a tréningnek?
- Milyen új képességeket, készségeket szeretnénk kialakítani a résztvevőkben?
- A régi technikák felfrissítése a cél vagy újak megtanulása?
- Szerepel-e a viselkedési attitűd megváltoztatása a kitűzött célok között?
- A diszkrimináció csökkentése szerepel-e a célok között?
Kik lesznek a résztvevők:
- új dolgozók
- alkalmazottak
- menedzserek
- felsővezetés
- speciális munkakörben dolgozók
- tipikus vagy atipikus a foglalkoztatás?
Költségvetéssel kapcsolatos eldöntendő kérdések
- Hány naposra tervezzük a tréninget?
- Milyen keret áll a rendelkezésre a tréninganyagok, dokumentációk beszerzésére?
- Hány résztvevője lesz?
Mindezek ismeretében sokkal egyszerűbb és hatékonyabb a tréning megtervezése, a módszer kiválasztása és személyre szabott megoldások születhetnek.
Hagyományos tréner által vezette tantermi tréning
A hagyományos módszerek legnagyobb erénye, hogy nagy mennyiségű információt lehet átadni rövid idő alatt egy tetszőleges méretű munkacsoport számára. A tréner és a résztvevők személyes kapcsolatban vannak egymással, a feladatok elvégzése után a visszajelzés azonnali. Mindenki ugyanazt az információt kapja meg, mindezt egyidőben. A történetbe ágyazott vagy szimulációs tréningtechnikák lekötik a résztvevők figyelmét. Hátránya lehet, hogy ha az eladó nem teszi interaktívvá az előadást a kommunikáció nagyon eloldalúvá válhat. A tréning sikerességére jelentős hatással van a tréner felkészültsége.
Interaktív módszerek
A résztvevők figyelmének megragadására számos lehetőség kínálkozik.
- Kvízek kitöltése
- esettanulmányok bemutatása
- kiscsoportos megbeszélések
- szerepjátékok,
- demonstráció
A módszer hatékonyság a figyelem lekötésben rejlik, így a résztvevők elkötelezetté válnak. a nagyobb tapasztalattal rendelkező dolgozók számára lehetőség kínálkozik a tapasztalataik átadására. Hátránya, hogy időigényes.
Hands-on tréning módszerek
hands-on tréning módszer például egy gép vagy eszköz kezelésének bemutatása, emellett ide tartozik a coach-hal való személyes kapcsolat is. Előnye, hogy új folyamatok illetve eszközhasználat tanulási folyamatában igen hatékony és a a résztvevő azonnal használható tudáshoz jut általa. A frissen szerzett tudás azonnal tesztelhető és tovább csiszolható. Hátránya, hogy nagyobb csoport esetén nem hatékony.
Számítógépes tréning módszerek
A technológiai fejlődés magával hozza, hogy gombamód szaporodnak az online számítógépes módszerek. Az emberi kapcsolatok fontossága mindig elsődleges marad a tréningek világában, a számítógépek adta lehetőségek jelentősen felgyorsíthatják a folyamatokat, illetve szerepet játszanak az új tudás gyakorlatba való átültetésében. Nagy előnye, hogy a szoftverek könnyen használhatók, személyre szabhatók, elősegítik a gyakorlást, frissen tartják a tréningen elsajátított tudást. Mindemellett rendkívüli rugalmasságot biztosítanak, hiszen időben és térben teljesen kötetlenek, valamint könnyen mérhetővé teszik a megszerzett tudást. Hátránya a személyes kapcsolat hiánya trénerrel és számítógép kezeléshez kötött.
Számos tényező határozza meg mi az adott feladat megoldására és az adott csapat számára legjobb megoldás, de a gyakorlott tréner mindig megtalálja a legmegfelelőbb megoldást.