+36-20-662-4569 christina.kulcsar@gmail.com

A mindennapokban a családban a munkahelyen a hétköznapokban a konfliktusok kezelésének elengedhetetlen feltétele a kommunikáció. A sértődött csönd a hidegháború csak konzerválja a problémákat és állandósulnak a cica harcok és a tekintély megszerzésére, illetve megtartására irányuló viták.

A kommunikációra csodás eszközöket kaptunk

A kommunikációra emberként csodás eszközt kaptunk az anyanyelvünket és a beszéd képességét. Ezek használatát már gyermekként megtanuljuk, de a folyamat nem ér véget, nem mindegy mit mikor és hol mondunk. A magyar nyelvben számos szavunk több jelentéssel bír: pl a fal, író, eszem…ilyenkor a szövegkörnyezet segít eldönteni melyik jelentés az érvényes. Előfordul az is, hogy a szövegkörnyezet azonossága mellett is különbözően értelmezzük ugyanazt a szöveget. Ezt több dolog is befolyásolhatja, például az aktuális érzelmi állapotunk, mennyire vagyunk fáradtak vagy kipihentek éppen, mivel vagyunk elfoglalva, mi történik éppen az életünkben. Tanácsos minden esetben az asszertivitást választani.

Fontos az információ forrása is

Fontos az információ forrása is. Nem mindegy hány lépcsőn ment keresztül az adott infó, ki hogyan értelmezi és adja tovább a hallottakat. Ahogyan gyerekként körbe ültünk és a mellettünk ülő fülébe suttogtunk majd ő továbbadta és a mire a mondat körbe ért már semmi köze nem volt az eredetihez. Tanulságos ezt felnőtként is megtapasztalni. Még akkor sérülhet, torzulhat az információ, ha aki továbbadja érzelmileg nem érintett. Minannyian egyedi szűrőn át halljuk és értjük meg a világból hozzánk érkező dolgokat. A szavak kódolása ránk jellemző. A kommunikációban mindig az számít mit ért meg belőle a veő és nem az mit akart közvetíteni az adó.

Nem mindegy, hogy megértjük és azonosulunk valaki véleményével vagy igazat adunk neki. Számos félreértés forrása lehet, ha nem a helyén értelmezzük a kifejezéseket. Nagyon sok konfliktus születik a félrehallásokból, félre értelmezésekből. Ilyenkor ne reagáljunk azonnal, álljunk meg egy pillanatra és gondoljuk át mielőtt reagálunk. Jó módszer lehet, ha elszámolunk tízig mielőtt válaszolunk. Kommunikációs tréningen számos technikát sajátíthatunk el ezzel kapcsolatosan.

A reakcióinkért mi magunk vagyunk a felelősek

Az ismert szólást is alkalmazhatjuk: „Akinek nem inge ne vegye magára!” A kimondott szavaink sokat elárulnak a használójuk gondolkodásmódjáról, gondolatairól. A válaszul adott reakcióért azonban mi magunk vagyunk a felelősek, minket minősít. Mielőtt reagálunk gondoljuk át nem értettünk-e félre valamit. Vizsgáljuk meg a beszélgető partnerünk szemszögéből is a dologt.

Ha értékesítéssel foglalkozunk nagyon fontos, hogy megértsük az ügyfél jelöltünk igényeit és érzetesük vele, hogy megértjük azt és készek vagyunk rá, hogy maximálisan kielégítsük. Azzal tudunk ebben jól működni, akinek megértjük az igényeit. Fontos, hogy beszéltessük az ügyféljelöltet, így megismerhetjük mi a fontos számára és mi az, amivel a kedvében járhatunk.