+36-20-662-4569 christina.kulcsar@gmail.com

Az asszertivitás nem csupán a kommunikáció egy formája, hanem egyfajta szemlélet és gondolkodásmód, amely az embertársainkkal való együttműködést helyezi előtérbe.

Az asszertív kommunikáció segítségével:

  • Határozottan és egyértelműen képviseljük a saját érdekeinket, fejezzük ki igényeinket.
  • Meghallgatjuk, megérjük és figyelembe vesszük a másik fél érdekeit és igényeit is és mindezt az adott helyzetnek megfelelően tesszük.
  • Érzelmileg megterhelő helyzetekben is olyan megoldásokat keresünk, amely nyertes-nyertes pozíciót eredményez még abban az esetben is amikor az eredmény érdekében csábító agresszíven viselkedni.

Az alkalmazkodás nem mindig célravezető

Vannak, akik a legtöbb élethelyzetben alkalmazkodnak feladva a saját igényeiket, engedik a másik fél akaratát érvényesülni. Nem képesek nemet mondani és képviselni a saját érdekeiket. Ezzel a passzív viselkedéssel szereznek népszerűséget, de legbelül kihasználtnak érzik magukat és a saját dolgaikra nem jut elég idejük. Konfliktus esetén megalkudnak, hogy elkerüljék a veszekedést, belülről őrlődve, duzzogva, aminek a feszültség felhalmozódása az eredménye, ami a legváratlanabb pillanatban törhet a felszínre. Ilyenkor látszólag ok nélkül válnak agresszívvé ezzel megbántva másokat, aminek eredményeképpen ismét a feszültségek elfojtását választják. Hosszú távon ez sok stresszt, felesleges konfliktusokat és ellaposodó kapcsolatokat eredményez. A túl sokat alkalmazkodó személy pedig nem hozza ki magából az a teljesítményt, amit lehetne, csupán takaréklángon működik.

Arany középút: az asszertivitás

Az asszertivitás választásával mindez elkerülhető. Az asszertív viselkedést választó személy úgy képviseli a saját érdekeit, hogy eközben a másik fél nézőpontjait is figyelembe veszi. Elmondja mit szeretne, mire vágyik, mi számára a fontos, közben pedig a másik felet is meghallgatja. Figyel rá mit érez, mi tenné boldoggá, mivel lenne elégedett. Nem kritizálja, nem bántja a másik felet, a tényekre szorítkozik. A közös gondolkodás során olyan megoldásra törekszik, ami minden érintett számára megfelelő. Az asszertivitás fejleszthető tanulható akár tréning formájában is elsajátíthatjuk.

Az asszertivitást választó személy jobban érzi magát a bőrében, szinte mindig eléri, amit szeretne, magabiztosan viselkedi és közben nem bánt meg másokat. A tisztán, nyíltan elmondott probléma feltárásuk és véleménynyilvánításuk miatt tudnak hitelessé válni a környezetük számára.

Például, ha a párunk hangosan hallgatja a zenét a szomszéd szobában és ezzel zavar minket többféle módon reagálhatunk.

  • Csöndben tűrhetjük, teljességgel alkalmazkodva a helyzethez, magunkban közben fortyogva.
  • Választhatjuk az agresszív kirohanást is követelve a csöndet és nyugalmat.
  • Az asszertív megoldás pedig: higgadtan kérhetjük, hogy vegye lejjebb a hangerőt, mert zavar minket az olvasásban, a koncentrálásban.

Kívülről nézve logikusnak és egyszerűnek tűnhet az utóbbi megoldást választani, de éles helyzetben ez nem mindig egyszerű.

Felvállalhatjuk a véleményünket

Ha a kommunikációban felvállaljuk a véleményünket, az érzéseinket és jelezzük a szükségleteinket azzal jobban fogjuk magunkat érzeni a bőrünkben. Hitelesebbé és erősebbé válunk a környezetünk szemében is és olyan emberek fognak körül venni, akik mindezt értékelik. Aki mellett nem tudjuk magunkat adni azoktól eltávolodunk. Az asszertivitás szemléletmódja rávilágíthat arra, hogy a társas kapcsolatainkban könnyebb a nyertes-nyertes pozícióra törekednünk, mint azt gondolnánk. Az asszertív technikák segítenek minket abban, hogy kellemesebbé tegyük az életünket és a kapcsolatainkat. Az tudja a legjobban érvényesíteni a saját érdekeit, aki hajlandó együttműködni másokkal és figyel az ő vágyaikra is.

​Az asszertív kommunikáció:

  • tiszta és hatékony önkifejezést jelent
  • a másik ember értő figyelemmel való meghallgatását jelenti
  • a másik emberhez való kapcsolódást jelenti
  • az erőszakmentes együttműködést és a nyertes-nyertes pozícióra való törekvést jelenti…mindezt egyidejűleg. Az asszertív emberek jók az önkifejezésben és a másokra való odafigyelésben egyaránt. A kommunikációs képességeiket mindig az adott helyzetnek és a beszélgetőpartnernek megfelelően használják, egyensúlyra törekedve.

A nézeteltérések, konfliktusok mindannyiunk életének velejárói. Különbözőek vagyunk különböző vágyakkal, különböző életutakkal, érdekekkel. Az érdekütközések miatti érzelmileg megterhelő helyzetek esetén az emberek többsége az agresszív kommunikációt választja vagy teljesen passzívvá válik. Aszzertivitás tréning keretei között mi magunk is könnyedén elasjátíthatjuk ezta fajta működést.

Az agresszív ember úthenger módjára legázolja a többieket és mindenáron érvényesíti az akaratát a többi érintett kárára is akár. Így szinte mindig el is érik a céljukat, de csak rövid távon. Hosszú távon számos ellenséget szerezhetnek, elvesztik a támogatóikat és sok veszekedéssel nehezítik meg saját életük mellett még a másokét is.