Hallgassuk meg a beszélgető partnerünket.
Érzelmileg megterhelő helyzetekben nehéz higgadtnak maradni és nem személyes sértésként megélni a kritikát. Ilyen helyzetekben is próbáljuk megőrizni a hideg vérünket, hallgassuk végig a másik felet, minél jobban igyekezzünk megérteni a nézőpontjait. Ha nincs tisztánlátásunk amiértekben vagy a másik fél tiszteletlen és agresszív hangnemben támad, tegyünk fel neki tisztázó a helyzete egyértelművé tevő kérdéseket. Ezzel kiderülhetnek az okok és érezheti, hogy fontos nekünk a véleménye. Ezzel a hozzáállással bizalmasabb, nyugodtabb légkört teremthetünk. Az asszetivitás tanulható.
Legyünk konkrétak!
Fejezzük ki magunkat minél pontosabban, ezzel elkerülve a félreértéseket, amelyek további bonyodalmakhoz, bizonytalansághoz vezethetnének.
Nem vezet eredményhez: még nem értem rá ezzel foglalkozni. Nemsokára el fogom kezdeni.
Eredményes kommunikáció: Egy másik feladattal foglalkozom most, de amint elkészülök, vele, ami még körülbelül három órát vesz, igénybe, bele fogok kezdeni.
Ha késedelmet megindokoljuk, és konkrét időtávot jelölünk, ki a feladatra azzal már tud kalkulálni a másik fél is.
Fejezzük ki az érzelmeinket!
Öntsük szavakba az adott helyzettel kapcsolatos érzelmeinket. Legyünk sebezhetőek és nyíltak. A szituációban résztvevő többi résztvevő egyike sem gondolatolvasó így a számunkra lehet, bármennyire egyértelmű a helyzet azzal kapcsolatosan hogyan érezzük magunkat, nem fogják tudni. Fogalmazzuk meg az érzelmeinket és fejezzük ki az igényeinket.
Nem célravezető: Szörnyen felbosszant, hogy megint nem adtad le időben a megrendelést. Most hogyan fogom ezt előadni az ügyfélnek?
Asszertív kommunikáció: Sajnos késni fog a megrendelésünk, amiért nem adtad le időben. Kérek haladékot az ügyféltől. Kérlek, ezen túl jobban figyelj erre, mert a megbízhatóságunkat megkérdőjelezhetővé tesszük a késéssel.
Válasszunk megfelelő beszédtempót!
A nyugodt és határozott beszédtempóval, tömör, világosan megfogalmazott mondatokkal, normál hangerőn, empatikusan megfogalmazva a véleményünket kiszámítható és tiszteletre méltó vitapartner lehetünk. Mindig hallgassuk meg a másik felet is, ő hogyan látja szituációt és hogyan érzi magát benne. A számára mi jelenthetne megnyugtató megoldást. Ezzel a mi számunkra is tisztább lesz kép és megtalálhatjuk a mindenki számára legjobb megoldást.
Nem vezet célra: Én ezt gondolom, punktum.
Asszertív véleménynyilvánítás: Nekem ez a véleményem. Te hogyan vélekedsz erről? Milyen ötleteid vannak a megoldásra?
Segít az egyes szám első személy használata.
Az egyes szám első személyben közölt gondolatok közlése hatásosabb, mintha csak általánosságban beszélünk és a saját véleményünket akarjuk rákényszeríteni a beszélgetőpartnerünkre. Az asszertív kommunikáció elkerüli a vitapartner önbizalmának összezúzását azzal, hogy a hiányosságait tesszük górcső alá, ehelyett megkeressük a közös pontokat. Ezzel magabiztosabbá tehetjük, ami segíti őt az álláspontunk megértésében és elfogadásában így közelebb jutunk a valódi megoldáshoz.
Nem működik: Nagyon idegesítő, hogy szinte mindig késve küldöd el a megrendelést.
Asszertív kommunikáció: Zavaró, hogy az utolsó pillanatban küldöd el a megrendelést, ezzel úgy érzem nem fontos neked a véleményem. Mivel tudnálak segíteni, hogy mindez gördülékenyebb legyen?
Az asszertívitás tréningen számos gyakorlati példán keresztül sajátíthatja, el hogyan javíthat emberi kapcsolatin az élete minden területén.