+36-20-662-4569 christina.kulcsar@gmail.com

Napjainkban a munkavállalóknak már vannak elvárásaik a munkavállalóikkal szemben és tovább is állnak, ha a jelenlegi állásukban nem találják meg azt. Ha sikeresek akarunk lenni vezetőként akkor működő munkavállalói megtartási és elkötelezettségi stratégiát kell kialakítanunk.

Miért fontos a dolgozók megtartása?

Az alkalmazottak fluktuációja sokba kerül a vállalkozásoknak és jelentős hatással vannak az eredményességre. A közvetlen költségek: toborzás és felvétel. Órabéres alkalmazott esetében több százezres kiadással járhat a munkáltatónak, vezető esetében pedig a teljes fizetés többszörösébe.
Az új alkalmazottnak be kell tanulnia, ez csökkenti a termelékenység hatékonyságát és veszteség az elveszett tudás és képzés, amit a távozó alkalmazott magával visz. A fluktuáció a megmaradó dolgozókra is demoralizáló hatással van, befolyásolja a munkahelyi kultúrát.

Megtartási stratégiák

Jobb toborzás

Könnyű elkövetni azt a hibát, hogy olyan dolgozókat vegyünk fel, mint mi, de a gyakorlatban a jellem a tapasztalatok és a gondolkodásmód sokszínűségét kellene keresni. A sokféle ember tudatos felkutatása segít egy valóban erős csapat felépítésében. A felvétel során minél tágabb réteg kaphasson esélyt, ez a jelöltek szélesebb körét eredményezi, amelyből felbukkanhatnak az elkötelezett és asszertív munkavállalók.

Versenyképes bérezés

A toborzás és az interjúk során érdemes nyíltnak lenni a fizetés vonatkozásában. Az álláskeresők túlnyomó többsége olyan állásra szeretne jelentkezni, ahol egyértelműen meg van adva a fizetési tartomány. A tisztességesen és egyenlően megfizetett dolgozók nagyobb valószínűséggel maradnak meg a cégnél.

Könnyed kezdés

Ha megvan a tökéletes jelölt és elfogadta az ajánlatot, akkor a betanulási folyamatot érdemes megkönnyíteni a számára, felesleges bonyodalmak nélkül. Ezzel kevésbé lesz stresszes számára a kezdet.
Azok a munkavállalók, akik hatékony és stresszmentes betanulási folyamatban vehettek részt sokkal nagyobb eséllyel maradnak lojálisak a céghez. A nehéz kezdettel a próbaidő elteltével veheti a kalapját az új dolgozó.

Munkakörnyezet

A munkavállalók napjainkban jogosan elvárják a megbecsülést és az elismerést a munkahelyükön. Ehhez olyan pszichológiai biztonságot nyújtó környezet szükséges, ahol a dolgozók megoszthatják az ötleteiket és a véleményüket a csapattal. A munkahelyi környezet fontos része a megbecsülés és az elismerés.

Rugalmas munkavégzés lehetősége

A munkavállalók nagyra értékelik a munkavégzés helyének, illetve idejének rugalmasságát, a Home officet és a hibrid megoldásokat. A rugalmas munkalehetőségek növelik a munkavállaló lojalitását a munkahelyhez.

Képzések

A dolgozók munkahelyi magabiztosságát a képzések adják. A tudás hiánya frusztrálttá és kiégetté teheti az alkalmazottakat. Az ambiciózus alkalmazottak, akik szeretnének haladni a ranglétrán, de nem kapnak új képzést, elveszíthetik e lelkesedésüket az előrelépés hiányában. Céges tréningek és coaching lehet erre a megoldás.

Erős vezetők

Az alkalmazottak megtartásában kiemelt szerepük van a vezetőknek, tehát a kiválasztásuk nagy hangsúlyt kap, illetve a folyamatos képzésük is elengedhetetlen. A vezető, amely nincs megfelelően elköteleződve, hajlamos könnyen jobb állás után nézni, ez a hozzáállás pedig átragadhat a beosztottakra is.

A szervezet célkitűzései

A vágyat, hogy a munkavállaló az adott helyen maradjon nem lehet erőltetni vagy pénzen megvenni. Ennek belülről kell fakadnia, belső motiváció kell, hogy legyen. A vezető motivációja világos, egyértelmű legyen és olyan, ami mögé oda tudnak állni az alkalmazottak is.

Személyes és szakmai fejlődés

A munkakörben való fejlődési lehetőség megteremtése mellett lehetőséget kell adni a munkavállaló számára a személyes és a szakmai előrehaladására is. Olyan tanfolyamokba és képzésekbe érdemes invesztálni, amelyek az alkalmazottak és a vezetők fejlődéséhez egyaránt hozzájárulnak. Ilyen például a hatékony kommunikáció vagy a reziliencia fejlesztés.
Ha bizonytalanok vagyunk abban melyik képzés lenne a leghasznosabb a csapat számára érdemes megkérdezni a vezetőket és a dolgozókat és valóban számítson a véleményük.  A cégkultúra megváltoztatásával     könnyebbé válik a dolgozók megtartása.