A munkahelyi konfliktus veszélyt jelent az alkalmazottakra és cég működésére egyaránt. Az életünk jelentős részt a munkahelyünkön töltjük, ezért egyáltalán nem mindegy milyen légkörben végezzük a munkánkat.
A munkahelyi légkör meghatározói
Nyilván vannak adott tényezők, például az iroda, a cég profilja, a munkakörünk és a fizetésünk, a főnökünk és a munkatársaink. Ezeken kívül meghatározza a munkahelyi hangulatot a munkamorál, a munkatársak közötti kommunikáció, a feladatok elosztása, pontos meghatározása, a szerepkörök illetve a folyamatok betartása és követése.
Mindezek működtetése a munkavállalókon és a munkadókon is múlik és minden résztvevőre hatással van. Ha megszűnik az összhang következetlenség vagy bármi más miatt, akkor felbukkanhatnak a nemkívánatos konfliktusok. Ha indokolt érdemes konfliktuskezelés tréning keretében megoldást keresni.
A munkavállalóra az alábbiak szerint hatnak a munkahelyi feszültségek
- Csökken a munkamorálja
- A személyes sértések és támadások száma növekvő tendenciát mutat.
- Nagyobb számban és gyakrabban történnek felmondások.
- Növekszik a fluktuáció.
- Növekszik a táppénzes napok száma, mert sok esetben az érintett személy beteget jelentve kerüli ki a konfliktus utórezgéseit.
- A csoportok közötti ellentétek számának növekedése hátráltatja a közös munkát, ahelyett hogy támogatók lennének, egymással inkább akadályozókká válnak.
- A munkavállalók munkájának minősége alacsonyabb színvonalúvá válik.
- A projektek egy része sikertelenül záródik.
A konfliktus következménye munkaadói szemszögből
A munkaadó szemszögéből a kockázatfelmérés az elsődleges, mert nem mindegy az adott probléma mekkora hányadát érinti a dolgozóknak és milyen költséggel jár a megoldás.
Szervezeti konfliktusok kockázatai:
Alacsony kockázatot jelent
- Az egy személyt érintő esetekben, a szervezet közbelépése nélkül megoldódik a konfliktus. Minden bizonnyal magától elsimul az ellentét. Például ha a munkatárs a magánéleti feszültségeket behozza a munkahelyre. A legtöbb helyen ezt jól kezelik, hiszen tudjuk, hogy nem lehet minden terhet letenni, ami nyomja, a vállunkat maikor belépünk a munkahelyünk ajtaján. amikor valami komolyabb magánéleti gond megoldása előtt állunk azt érdemes jelezni a munkahelyünkön, mert akaratlanul is kihat a teljesítményünkre. Ha a felettesünk tudja az okot, akkor rugalmasabban kezeli.
- Van az az eset, amikor nem rokonszenves a számunkra egy munkatárs vagy a felettesünk. Ez mindaddig nem okoz gondot, amíg nincsenek szándékos piszkálódások, beszólások.
- Belső feszültség bennünk, amit munkahelyváltás vagy az eredeti helyünkön belüli pozícióváltás okozhat. Esetenként a feszültség oka az, hogy a saját bizonytalanságunkat vetítjük ki valakire.
Közepes kockázatot jelent
- Ha a nézeteltérés több dolgozót érint vagy teljes munkacsoportot. Sok esetben felmondással zárul le.
- Amikor egy pozíció hosszabb ideig betöltetlen marad és a feladatokat a többi munkatársnak kell ellátni bármilyen fizetéskiegészítés vagy juttatás nélkül.
- A munkacsoportokat azonos feltétellel kezelik, miközben eltérő a kapacitásuk vagy akár a feladataik is különbözőek. A vezetőség az egységesítést részesíti előnyben annak dacára, hogy a csoportok felelősségi köre, feladatköre és leterheltsége jelentősen eltér. Ez nem csupán a csoportok egyes tagjait frusztrálja, de a csoportok közötti feszültség is folyamatosan nő.
Nagy kockázatot jelent
- A konfliktus hatása az intézmény népszerűségére, jóhírére és pénzügyi megbízhatóságára is kihat.
- A bérek tartósan alacsony szinten tartása.
- Rugalmatlan munkaidő, kifizetetlen túlórák.
Ezekben az esetekben az elégedetlen kollega mesél az ismerőseinek a munkával kapcsolatosan aggodalmairól, elégedetlenségéről, amivel nem szándékosan mégis rontja a munkahely jó hírét. Ennek további következménye, hogy nehézségekbe ütközik az elvándorló munkaerő pótlása. Új munkahely keresésére remek eszköz a hu.jobsora.com oldal
A munkahelyi konfliktus negatív hatásainak felismerése és megoldása
A feszültséggel teli helyzet minden résztvevőjének szemszögéből a munkamorál csökkenése a legrombolóbb tényező. A munkavállaló belső motiváltágának elvesztése a munkához való hozzáállás romlásához, teljesítménycsökkenéshez vezet. A munkaadó részéről a negatív csoportszellem miatt, pedig a csoport illetve csoportok minden tagját érintő teljesítménycsökkenés a következmény. Mindezek egy negatív spirálba kerülve elronthatja a szervezet hírnevét, ami az anyagi gyarapodására is negatív hatással lehet. Gyakran a vezetőség nem veszi komolyan ezeket a kockázatokat és a lehetséges hosszútávú következményeket.
Egy sikeres vállalat mögött hatékony, motivált és összetartó csapat áll. ahhoz, hogy ez megvalósulhasson érdemes a munkavállalók véleményére és visszajelzéseire odafigyelni és megoldást keresni ahol kell. Erre remek lehetőséget kínál a konfliktuskezelés tréning, ahol gyakorlati megoldásokat sajátíthatnak el a résztvevők.