+36-30-123456789 christina.kulcsar@gmail.com

A munkahelyi konfliktus veszélyt jelent az alkalmazottakra és cég működésére egyaránt. Az életünk jelentős részt a munkahelyünkön töltjük, ezért egyáltalán nem mindegy milyen légkörben végezzük a munkánkat.

A munkahelyi légkör meghatározói

Nyilván vannak adott tényezők, például az iroda, a cég profilja, a munkakörünk és a fizetésünk, a főnökünk és a munkatársaink. Ezeken kívül meghatározza a munkahelyi hangulatot a munkamorál, a munkatársak közötti kommunikáció, a feladatok elosztása, pontos meghatározása, a szerepkörök illetve a folyamatok betartása és követése.

Mindezek működtetése a munkavállalókon és a munkadókon is múlik és minden résztvevőre hatással van. Ha megszűnik az összhang következetlenség vagy bármi más miatt, akkor felbukkanhatnak a nemkívánatos konfliktusok. Ha indokolt érdemes konfliktuskezelés tréning keretében megoldást keresni.

A munkavállalóra az alábbiak szerint hatnak a munkahelyi feszültségek

  • Csökken a munkamorálja
  • A személyes sértések és támadások száma növekvő tendenciát mutat.
  • Nagyobb számban és gyakrabban történnek felmondások.
  • Növekszik a fluktuáció.
  • Növekszik a táppénzes napok száma, mert sok esetben az érintett személy beteget jelentve kerüli ki a konfliktus utórezgéseit.
  • A csoportok közötti ellentétek számának növekedése hátráltatja a közös munkát, ahelyett hogy támogatók lennének, egymással inkább akadályozókká válnak.
  • A munkavállalók munkájának minősége alacsonyabb színvonalúvá válik.
  • A projektek egy része sikertelenül záródik.

A konfliktus következménye munkaadói szemszögből

A munkaadó szemszögéből a kockázatfelmérés az elsődleges, mert nem mindegy az adott probléma mekkora hányadát érinti a dolgozóknak és milyen költséggel jár a megoldás.

Szervezeti konfliktusok kockázatai:

Alacsony kockázatot jelent

  • Az egy személyt érintő esetekben, a szervezet közbelépése nélkül megoldódik a konfliktus. Minden bizonnyal magától elsimul az ellentét. Például ha a munkatárs a magánéleti feszültségeket behozza a munkahelyre. A legtöbb helyen ezt jól kezelik, hiszen tudjuk, hogy nem lehet minden terhet letenni, ami nyomja, a vállunkat maikor belépünk a munkahelyünk ajtaján. amikor valami komolyabb magánéleti gond megoldása előtt állunk azt érdemes jelezni a munkahelyünkön, mert akaratlanul is kihat a teljesítményünkre. Ha a felettesünk tudja az okot, akkor rugalmasabban kezeli.
  • Van az az eset, amikor nem rokonszenves a számunkra egy munkatárs vagy a felettesünk. Ez mindaddig nem okoz gondot, amíg nincsenek szándékos piszkálódások, beszólások.
  • Belső feszültség bennünk, amit munkahelyváltás vagy az eredeti helyünkön belüli pozícióváltás okozhat. Esetenként a feszültség oka az, hogy a saját bizonytalanságunkat vetítjük ki valakire.

Közepes kockázatot jelent

  • Ha a nézeteltérés több dolgozót érint vagy teljes munkacsoportot. Sok esetben felmondással zárul le.
  • Amikor egy pozíció hosszabb ideig betöltetlen marad és a feladatokat a többi munkatársnak kell ellátni bármilyen fizetéskiegészítés vagy juttatás nélkül.
  • A munkacsoportokat azonos feltétellel kezelik, miközben eltérő a kapacitásuk vagy akár a feladataik is különbözőek. A vezetőség az egységesítést részesíti előnyben annak dacára, hogy a csoportok felelősségi köre, feladatköre és leterheltsége jelentősen eltér. Ez nem csupán a csoportok egyes tagjait frusztrálja, de a csoportok közötti feszültség is folyamatosan nő.

Nagy kockázatot jelent

  • A konfliktus hatása az intézmény népszerűségére, jóhírére és pénzügyi megbízhatóságára is kihat.
  • A bérek tartósan alacsony szinten tartása.
  • Rugalmatlan munkaidő, kifizetetlen túlórák.

Ezekben az estekben az elégedetlen kollega mesél az ismerőseinek a munkával kapcsolatosan aggodalmairól, elégedetlenségéről, amivel nem szándékosan mégis rontja a munkahely jó hírét. Ennek további következménye, hogy nehézségekbe ütközik az elvándorló munkaerő pótlása.

A munkahelyi konfliktus negatív hatásainak felismerése és megoldása

A feszültséggel teli helyzet minden résztvevőjének szemszögéből a munkamorál csökkenése a legrombolóbb tényező. A munkavállaló belső motiváltágának elvesztése a munkához való hozzáállás romlásához, teljesítménycsökkenéshez vezet. A munkaadó részéről a negatív csoportszellem miatt, pedig a csoport illetve csoportok minden tagját érintő teljesítménycsökkenés a következmény. Mindezek egy negatív spirálba kerülve elronthatja a szervezet hírnevét, ami az anyagi gyarapodására is negatív hatással lehet. Gyakran a vezetőség nem veszi komolyan ezeket a kockázatokat és a lehetséges hosszútávú következményeket.

Egy sikeres vállalat mögött hatékony, motivált és összetartó csapat áll. ahhoz, hogy ez megvalósulhasson érdemes a munkavállalók véleményére és visszajelzéseire odafigyelni és megoldást keresni ahol kell. Erre remek lehetőséget kínál a konfliktuskezelés tréning, ahol gyakorlati megoldásokat sajátíthatnak el a résztvevők.