Kezdeményezők vagyunk vagy inkább várakozó állápontra helyezkedünk? Ítélkezők vagyunk, kerüljük a kockázatot vagy mindent mindig a helyén szeretünk látni vagy valami más viselkedési mód jellemez minket?
Kritikus és mindent mindig rendszerez, a logika embere
A sokféle gondolkodás egy munkahelyen mindenképpen előnynek tekinthető. Ahol minden alkalmazott automatikusan egyetért a főnök elképzeléseivel, ott elmarad a visszacsatolás az ötletek minőségével kapcsolatosan, mintha mindig mindegyik egyformán remek lenne. Ez hosszú távon a fejlődés rovására mehet. Előny ha a akad a kollegák között egy kissé nyersebb véleményt formáló és azt a megfelelő hangnemben tálalni is tudó kritikusabb személyiség aki rávilágít a főnök koncepciójának gyenge pontjaira.
A logikus rendszerező
Emellett olyanra is szükség van, aki rendszerben gondolkodik. Képes a nagy egészet is látni anélkül, hogy elveszne a részletekben. A mások számára áttekinthetetlen folyamatok a rendszerezők kezében futnak össze. Ők látják a rendszert teljességében, látják dolgok lényegét. A vállalat működése lehetetlen lenne rendszerző elme nélkül, aki a feladatokra összpontosít és rendszerszinten képes értelmezni a feladatokat. Nem csupán az adott munkafolyamatra lát rá, de pengeéles logikával következtetéseket képes megfogalmazni azzal kapcsolatosan hová vezet az adott folyamat. Mindenre több szemszögből tekint és nem csupán egy-két hónapra előre tekint, hanem igyekszik a lehető leghosszabb távban felfedezni az összefüggéseket, akár egy kiváló sakkozó.
A cég motorjai: az alkalmazkodó és a proaktív
A proaktív munkatársak a cég motorjai. A reaktívakkal ellentétben, akik mindig csak reagálnak, elvégzik a rájuk bízott feladatokat. A proaktív kollegák bátran kezdeményeznek, önállóak, kreatívok bármilyen külső ösztönző erő nélkül is jól teljesítenek. A felgyorsult munkatempóban a nagy cégek remekül kamatoztathatják a proaktív kollegák önállóságát, öntudatosságát és különösen megbecsülik ezeket a kiváló szakembereket.
A vállalkozásoknak mindig van az alkalmazkodásban utolérhetetlen tagja, akik általában a főnök kedvenceivé válnak, mert a kihívást jelentő feladatokat is remekül elvégzik. Soha semmilyen feladatra nem mondanak nemet és mindemellett jól terhelhetők és lojálisak.
A kockázatkerülő és a segítőkész
A cégeknél mindig van a csapatban néhány segítőkész szakember, akik bármikor önzetlenül segítik a kollegáikat a feladatok minél gyorsabb és hatékonyabb megoldásában. A lelkes szakmabeli általában szenvedéllyel végzi amunkáját és nagyon empatikus, betartja a határidőket és képes mindenkivel megtalálni a közös hangot az irodában.
A csapatban mindig akadnak kockázatkerülők is. Olyan karakterek, akiket határozottan frusztrál a felelősség és az, ha ki kell lépniük a komfortzónájukból egy feladat miatt. Amiben már jártasak abban kiválóan teljesítenek, ezzel állandóságot biztosítva a vállalti kultúrában, ezzel táplálva a csapatszellemet és motiválva a többi tagot.
Döntéshozók és éleslátók
A szervezetlenség minden munkahely rémálma. Éppen ezt hivatottak elkerülni a priorizáló gondolkodású munkatársak. A feladatok a legtöbb munkahelyen szédítő tempóban érkeznek, és mindig kell, aki átlát a káosz felett és képes rá, hogy a megfelelő sorrendbe szedje és a megfelelő embernek delegálja őket.
A főnök legfontosabb képessége a dönteni tudás képessége. Ez egyáltalán nem könnyű feladat, és aki biztos akar lenni magában vezetői tanácsadás keretében is fejlesztheti az ezzel kapcsolatos hozzáállását. A vezető nélkülözhetetlen tulajdonságai mindemellett a határozottság és a felelősségvállalás, mindez sziklaszilárd önbizalomra építve. Az idő itt is fontos tényező: minél régebben foglalja el a vezető a pozícióját, annál nyugodtabbak a döntési folyamatok. Kiszámíthatóbbá válik a vezető logikája a dolgozók szemszögéből is.