+36-20-662-4569 christina.kulcsar@gmail.com

Munkahelyi környezetben gyakran előfordul, hogy feszültség alakul ki a vezetők és az alkalmazottak között. Az ilyen helyzeteket kezelni kell, mivel nem csak a munkahelyi atmoszférát befolyásolják, hatással vannak egyéni teljesítményre és az elégedettségre is. De mi a teendő, ebben az esetben?

Mikromenedzser

mikromenedzsment az egyik leggyakoribb vezetői viselkedésforma, ahol a vezető túlzottan ellenőrzi az alkalmazottak munkáját. Ez frusztráló a számukra, csökkenti a munkahelyi teljesítményt és motivációt.
Ha főnökünk ilyen típusú vezető, fontos, hogy közvetlen és nyílt kommunikációt folytassunk vele. Javasoljunk megoldásokat a problémákra, és próbáljuk meg együtt kialakítani a hatékony munkavégzés módját. Határozzuk meg közösen az elvárt eredményeket rövid és hosszú távon, és egyeztessünk időpontokat, amikor zavartalanul tudunk dolgozni.

Ugyanezek az elvek alkalmazhatók akkor is, ha mi vagyunk a főnökök. Lépjünk vissza, és gondoljuk át, valóban szükség van-e a mikromenedzselésre. Az is segíthet, ha megvizsgáljuk, miért érezzük úgy, hogy túlzott kontrollra van szükségünk. Talán hiányzik a bizalom az alkalmazottakban vagy egyszerűen csak nem vagyunk tisztában azzal, milyen információkra van szükségünk az irányításhoz.

Megfelelő kommunikáció

A megfelelő kommunikáció kulcsfontosságú minden főnök-alárendelt kapcsolatban. Legyünk nyitottak és közvetlenek, és kérjünk visszajelzést a munkatársainktól vagy vezetőnktől. Ha valami zavar vagy probléma adódik, ne hagyjuk, hogy eldurvuljon a helyzet, próbáljuk meg megbeszélni és megoldani azokat.

A jó vezetők és alkalmazottak egyaránt tisztában vannak azzal, hogy a sikeres munkakapcsolat a kölcsönös tiszteleten és bizalmon alapul. Ezért fontos, hogy mindkét fél aktívan részt vegyen a kommunikációban és az együttműködésben annak érdekében, hogy produktív és egészséges munkakörnyezet alakulhasson ki.

A távolról irányító vezető

Az egyik legproblematikusabb helyzet, amikor a főnök távolról irányít, és nem nyújt megfelelő visszajelzéseket. A jó visszajelzések elengedhetetlenek a fejlődéshez és a motiváció fenntartásához. Ha ilyen helyzetben vagy, kérj rendszeres megbeszéléseket a főnöködtől, és csoportosítsd a kérdéseidet fontossági sorrendbe. Így nagyobb eséllyel kapsz választ a valóban fontos kérdésekre. Ne feledd megemlíteni, hogy miért lenne sürgős visszajelzésre szükséged, hogy ne akadj el a munkádban. Ha te vagy a vezető, biztosítsd alkalmazottjaidat arról, hogy mindig elérhető vagy számukra, és rendszeresen adj visszajelzést a munkájukról. Ha szükséges vezetői tréning keretei között sok hasznos tippet kaphatunk.

A nem kommunikáló vezető

Néha a főnök hajlamos lehet visszatartani a negatív visszajelzéseket. Ha úgy érzed, hogy nem kapsz elég visszajelzést, vagy csak késve érkezik, szívesen fogadnád az észrevételeit. Kommunikálj vele nyíltan és kedvesen, és kérj konkrét javaslatokat a fejlődésed érdekében. Vezetőként ne tartsd vissza a kritikát, hanem adj világos, konkrét visszajelzést a munkatársaidnak, és kínálj nekik lehetőséget a fejlődésre.

A feszült helyzetek kezelése mindkét fél részéről megköveteli a nyílt beszédet és a konstruktív hozzáállást. Az ilyen helyzetek megoldása elősegíti a munkahelyi klíma javulását és a hatékonyabb együttműködést. Kommunikációs tréning sokat segíthet a jó megoldások megtalálásában.

Az értetlen vezető

Ha a főnöködnek hiányzik a pontosítás képessége, lehetőséged van megközelíteni őt úgy, hogy konkrét kérdésekkel készülsz a vele való beszélgetésre. Kifejezheted, hogy fontos számodra a pontos és hatékony munkavégzés, és szeretnél segíteni abban, hogy megfelelj az elvárásainak. Fontos azonban, hogy ne hagyj szó nélkül olyan helyzeteket, amik bántóak vagy tiszteletlenek.

A bántalmazó vezető

Ha a főnököd bántalmazó vagy tiszteletlen viselkedést tanúsít, fontos, hogy tudd, hol húzódnak a határaid. Ne habozz panaszt tenni a HR-nél vagy egy felsőbb vezetőnél, ha a helyzet nem javul. Ne feledd, hogy a munkahelyi környezetnek tiszteleten és támogatáson kell alapulnia.

Önismeret és változás

Ha úgy érzed, te magad is néha elveszíted a türelmed vagy nem megfelelően reagálsz, fontos, hogy foglalkozz önismerettel és keresd a fejlődés lehetőségét. Kérj visszajelzést az alkalmazottjaidtól, hogy megértsd, hogyan hat rájuk a viselkedésed. Az anonim módszerek segíthetnek abban, hogy őszinte visszajelzéseket kapj.

Fejlődés vezetőként

Az olyan készségek, mint az empátia és az együttműködés, kulcsfontosságúak a jó vezetéshez. Ha szeretnél fejlődni és kitűnni a vezetők közül, a vezetői kurzusok kiváló lehetőséget nyújtanak számodra. Ezeken a kurzusokon megtanulhatod, hogyan alakíts ki egy támogató munkahelyi közösséget, és hogyan válj a legjobb vezetővé.